TEŞEKKÜRLER
Ekrem DÃœZCAN
Necat DÃœZCAN
Betül DEMİRCİOĞLU
Fatih TOKOZ
Mustafa ÅžAHÄ°N
Dursun KUZUCU
Erdem ÅžAHÄ°N
Ä°brahim PEHLÄ°VAN
Yasin KUZUCU
Seyfullah AKKAYA
Abdurrahim DÃœZCAN
Nevzat ÅžAHÄ°N
Ä°smail ÅžAHÄ°N
Janberk ARIKAN
Nurettin ÅžAHÄ°NKAYA
Ä°brahim KUZUCU
Kenan ÅžAHÄ°N
Ferhat Taşlıçukur
Kenan TUNÇ
Aziz Åžener
Bekir PARLAK
Tercan KESKÄ°N
Cengiz ÅžAHÄ°N
Ferhat AKDEMÄ°R
Naim YILMAZ

ÜNLÜ ÇERKEZLER

UNUTMADIK
SALÄ°M -HAYRÄ°YE DÃœZEN
HAŞİM DÜZENLİ
RÜŞTÜ ŞAHİN
ÖZCAN ŞAHİN
Recep Parlak
Bayram KAYNAR
FATMA ALTUN
HACI MIRZA ALTUN
ZEKÄ°YE ALTUN
SABÄ°T ÅžAHÄ°N
ŞABAN ÖNCÜL
HACI NÄ°HAT ÅžAHÄ°N
FAHRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
FAÄ°K ÅžAHÄ°N
YAŞAR ÖZBOZKURT
SEFER MADEN
HÄ°CRETHAN MADEN
MEHMET ÅžAHÄ°N
AHMET YILMAZ
DEVLET ÅžAHÄ°N
EMÄ°NE ÅžAHÄ°N
SAMÄ° KAYNAR
RECEP DÃœZCAN
ZÄ°YA DÃœZCAN
HACI HAMÄ°T KUZUCU
HANÄ°FE KUZUCU
NURÄ°YE KUZUCU/BABUH
HACI OSMAN KUZUCU/DIDIM
EKREM KUZUCU
AHMET PEKTAÅž
Ä°BRAHÄ°M PEKTAÅž/POOT
MEVLÃœT KUZUCU/ABECÃœK
ÅžEVKET TAYMAZ
YAÅžAR KUZUCU
DURÄ°YE TAYMAZ/KUZUCU
Gazibey YILMAZ
Mırza YILMAZ
Enver YILMAZ
Arslan YILMAZ
Ãœzeyir YILMAZ
Dışenour YILMAZ
Niyazi YILMAZ
Nihat YILMAZ
Osman Ä°ZCÄ°
Hacıhan İZCİ
Zabit Ä°ZCÄ°
Hacı Ömer İZCİ
Nazım DOĞAN
DıgheNeuh Melek YILMAZ
HAMİT ÇAM
dursun özboskurt
GAZi KUZUCU 20.01.2011
GAZÄ° KUZUCU
niyazi maden
murat pehlivan
KAŞİF ŞAHİN
NEDÄ°M ÅžAHÄ°N
çurey tahir keskin
çurey mahir keskin
çurey rasim keskin
SEFER ÅžEN
MAMUK MADEN
ESRA ÅžAHÄ°N
Fuat KESKÄ°N - 11.02.20
ASAF SARACOGLU
ÜmmüGülsüm
CAHÄ°T ÅžAHÄ°NKAYA
HAYDAR ÅžAHÄ°NKAYA
YaÅŸar Maden
MIRZA TEKBAS
cemal öztürk
seher ÅžAHÄ°N
Curey Mirza Keskin
Curey Hilmi Keskin
FUAT ÅžAHÄ°N
ALÄ° FÄ°DAN
SALÄ°ME PEKTAÅž
KURTÇA PEKTAŞ
TAHSÄ°N PEKTAÅž
ZAHÄ°DDÄ°N KAVALCI
CENNETHAN PEKTAÅž
RAZÄ°YE KAVALCI
ASLAN PEKTAÅž
NACÄ°YE ÅžAHÄ°N
KAŞİF ŞAHİN
CELÄ°L ÅžAHÄ°N
Hayrettin Ä°NCÄ°
NAZIM PEHLÄ°VAN ,NAZIM
Nuh ÖZTÜRK
KURTÇA ÖZTÜRK
CEMAL ÖZTÜRK
Naciye Öztürk
NACİYE ÖZTÜRK
ASLI MADEN
KEMAL MADEN
EKREM MADEN
HAYRÄ°YE KARABULUT
MÄ°NEVER MADEN
Zahit KAVALCI/05.01.199
fatma zule nart
Celal ALTUN
Naciye ÖZTÜRK
NEÅžET KESKÄ°N
Ali ÅžENER
ALÄ° ÅžENER
NAZMÄ°YE ÅžENER
RIZA ÅžENER
CEMÄ°L ÅžAHÄ°N
İzzet ÇAM
cahit fidan
AHMET FÄ°DAN
ALÄ° FÄ°DAN
HASAN FÄ°DAN
osman,hasan fidan.
hanife sarıer.
sabri,nuri sarıer.
BÄ°BAK TABURHAN
BÄ°BAKahmet,paÅŸahan
HurÅŸit MADEN
yasar ertürk
SÜLEYMAN TUNÇ
SÜLEYMAN TUNÇ
SELAHATTÄ°N ÅžAHÄ°NKAYA
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
CAHÄ°T ÅžAHÄ°NKAYA
Ä°BRAHÄ°M PEHLÄ°VAN
CAFER PEHLÄ°VAN
HALÄ°L ÅžAHÄ°N
NEŞE ÖZTÜRK
ZABIT MADEN
Çurey Neşet Keskin
Ä°SMET ÅžENER
Mahir MADEN
ZÄ°YA BULAT
Ä°ZZET KESKÄ°N
DURSUN ATEÅž
RAZÄ°YE ATEÅž
DANÄ°Åž ATEÅž
OSMAN FÄ°DAN
ÅžERÄ°FE FÄ°DAN
NURÄ° SARIER
NAZİFE ÖZDEDE
AHMET ÖZTÜRK
CAHİT ÖZTÜRK
MUZAFFER ÖZTÜRK
SAYGIN GENÇAY
DURSUN TEMÃœRCÄ°
kutçakaynar
BAHRİYE ÇEVİK
CEMAL ÖZTÜRK
KURTCA ÖZTÜRK
NACİYE ÖZTÜRK
mehmet ateÅŸ
HÄ°KMET ATEÅž
NECATÄ° ATEÅž
RUÅžEN ÅžAHÄ°N
GÃœLFÄ°YE ÅžAHÄ°N
Çurey Asım Keskin
Cemile Ä°ZCÄ°
Abbas ÅžAHÄ°N
Cemile KARPUZ 04.02.201
Rasim KESKÄ°N
Mazhar DURMAZ
Müslimet DOĞAN
Celal DOÄžAN
Adnan KAYNAR
Nazım DOĞAN
Osman DOÄžAN
GÃœLÄ°ZAR ÅžENER
Tahir Keskin
MAHÄ°R MADEN
koray korkmaz
ALÄ° BOZKURT
KAMÄ°L BOZKURT
SAHÄ°M ÅžAHÄ°N
SElamın Aleyküm TAvş
recep kaynar
Özcan Doğan
SADÄ°YE DÃœZENLÄ° KAÄžI
ilhan ÅŸener
erhan sener
Fatih OÄžUZ
HALÄ°T TÃœRK
ilhami bozkurt
Neziha Aksu
Osman AKSU
Kamil AKSU
ERHAN ÅžENER
KEMAL MADEN
HANÄ°FE MADEN
CEMÄ°LE KARPUZ
RECEP KAYNAR
selin gizemm
selin gizemm
hilal cansu
MURAT PEHLÄ°VAN
NAZIM PEHLÄ°VAN
MECÄ°T PEHLÄ°VAN
MUZAFFER PEHLÄ°VAN
Åžaban KARPUZ - 1977
Makbule KARPUZ
MUZAFFER MADEN
murat tunç
HASAN SÃœNEL
ENVER APAYDIN
HAMÄ°T MAMUH
KAMÄ°L DÃœZENLÄ°
ORHAN DÃœZENLÄ°
Zahit Kavalcı
Hıdır YILDIRIM
erdal ÅŸahin
çürey zülfiye keskin
çürey zülfiye keskin
HAYRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
Nurettin ALTUN
mırza maden
mırza maden
HASÄ°BE MADEN
Ä°SMET MADEN
Neriman TÃœRKOÄžLU
Metin ÅžAHÄ°NKAYA
Faruk ÅžAHÄ°NKAYA
Fehmi ÅžAHÄ°NKAYA
NÄ°YAZÄ° BÄ°LÄ°CÄ°
Zahittin Kavalcı
Kurtça KAYNAR
Adeviye KAYNAR
çürey Altan KESKİN
HANÄ°FE MADEN
ZARÄ°FE MADEN
ibrahim-cennethan pehli
Selahattin ATEÅž
SABÄ°T ÅžAHÄ°N
HACI NÄ°HAT ÅžAHÄ°N
NAHÄ°DE ÅžAHÄ°N
ÖZCAN ŞAHİN
FAHRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
ömer pehlivan
murat pehlivan
MAMUK BEY
KEMAL ÅžAHÄ°N
RUMÄ°YE KUZUCU 14.02.20
Cihat KESKÄ°N 18/082015
AYHAN KESKÄ°N
Cemil Akdemir


KISA MESAJ
“Köyümüzle ilgili haberlerin ve duyuruların cep telefonunuza ücretsiz olarak kısa mesaj gönderilmesi için lütfen Adınızı – Soyadınız aşağıdaki forma yazarak gönderiniz. Ayrıcı cep numarasını bildiğiniz tüm akrabalarınızı ekleyebilirsiniz”
Adı Soyadı
Cep Telefonu

Tavşandağı FM

ANKET
Birinci derece akrabanız olmayan köylüleriniz ile en son ne zaman görüştünüz?\"





ÇERKES ADETLERİ


Aristokrat ruhlu demokrat otoriteler
Çerkes toplumsal yapisinda Thamate önemli bir yere sahiptir. Thamateler toplumsal düzenin dogal temsilcileridir. Thamate eglenceyi, dügünü, toplantiyi, herhangi bir elçi grubunu temsil eden ve yöneten kisidir. Ismail Berkok, Tarihte Kafkasya adli kitabinda Rus sairi Puskin'in thamateler için "Davranis olarak demokrat kalben aristokrat" dedigini kaydediyor.

Thamate seçimi
Thamateyi cemiyetteki fertler seçer. Thamatenin toplantiyi yönetebilecek kabiliyete ve bilgiye sahip olmasi, çerkes adetini çok iyi bilmesi gerekir. Thamate seçiminde yas çok önemli olmakla beraber yöneticilik kabiliyeti yüksek, toplum içinde belli bir agirligi olan ya da savaslarda kahramanlik göstererek öne çikmis, dogal bir sayginlik kazanmis hatta asalet sahibi soylu gençler tercih edilebilir. Bütün toplantilarda cemiyetin thamatesi erkekler arasindan seçilir. Bayanlardan thamate seçilmez. Fakat bayanlarin da kendi aralarinda seçtikleri thamateleri olabilir. Bu kisi bayanlarin davranis ve hareketlerinden sorumludur. Ancak bütün toplantiyi organize eden sorumlu kisi erkek olmak durumundadir.

Yetki ve sorumluluklari
Toplantida olan ve olacak olan tüm hadiselerin sorumlusu ve hakimidir. Cemiyet içerisinde hiçbir sekilde düzensizlik ya da kargasa çikmasina müsaade etmez. Kurallara aykiri hareket eden kisileri uyarir.

Toplum ve thamatenin elçisi : Pserah
Thamate ile topluluk arasinda iletisimi saglayan pserahlar vardir. Sayilari cemiyetin büyüklügü ile orantilidir. Pserah denilen kisiler daha çok cemiyetteki meselelere hakim olan yetenekli küçük yasta olanlar arasindan seçilir. Eger cemiyet az sayida kisiden olusuyorsa bu is için bir kisi yeterlidir. Fakat cemiyetin sayisi kalabaliksa sayisi ikiye üçe çikabilmektedir. Pserahin görevi thamate tarafindan alinan bütün kararlari topluluga, toplulugun isteklerini de thamateye bildirmektir. Yani bir nevi thamatenin yardimcisi konumundadir.

Misafir perverlik
"Söhret için keskin kiliç ve kirk sofra gerekir" der Çerkesler. Çerkes camiasinda kabul görmenin bir yoludur misafirperverlik. Hizmette kusur asla affedilmez. Kafkasya'da her evin mutlaka bir misafir odasi vardir ve sürekli olarak hizmete hazirdir.
Misafirperverlik bir kültürel yapinin uzantisidir. Çerkesler kendi aralarinda gelistirdikleri saygi mefhumunu misafirlikte de aynen uygularlar. Mesela bir atli, misafir olacagi eve hangi mesafede bineginden inecegini iyi bilir. Evin ta kapisina kadar atindan inmeden gelenler sadece yasli, soylu ve thamadelerdir.
Digerleri ev sahibi sayilirlar ve 30-40 metre uzakta attan inerler. Attan süratle inen kisi vücudunu dik tutar. Atin sol tarafindan inmek ise kibarligin diger bir geregidir. Inerken sol el ile yalniz basi tutulur. Hayvanin yelesini tutmak ayip sayilir. Misafir attan inecegi zaman etraftaki gençler derhal ati tutarak yardimci olurlar. Misafirlik adabi sadece kisilerle sinirli degildir. Mesela misafirin ati, gezdirilerek teri kurutulmadan kesinlikle baglanmaz. Misafir atin bakimini tamamen ev sahibine birakir.

Misafire kimlik sorulmaz
Misafir kendini karsilayanlari selamlar. Selamlastiktan sonra misafir odasina alinir. Derhal misafirin üzerindeki yamçi, kamçi, silah, kiliç gibi agirliklar sirasiyla alinarak asilir.
Sonra misafire oturmasi teklif edilir. Ev sahibi muhterem veya ihtiyar biriyse misafir hemen oturmaz. Misafir bu sefer ev sahibine oturmasi için teklifte bulunur. Bu teklifler karsilikli olarak devam eder ve nihayet misafir oturur, orada bulunanlar ise bir müddet ayakta durmayi tercih ederler.
Bu arada evvela ev sahibi hal hatir sorar. Varsa maiyetindeki yaverden (pserih) misafirin hüviyeti, gidecegi yer ve seyahat maksadi ögrenilir. Ev sahibi sadece "Nereden geldiginizi ögrenebilir miyim?" diye soru sorabilir. Misafir de gereken cevabi verir.

Misafirle konusma adabi
Ev sahibinden baska kimse misafire kimligini soramaz. Misafir muhterem bir zat ise, ev sahibi ile diger hane fertleri kendiliklerinden geçip oturamazlar. Odada oturmalar teklif üzerine olur ve özellikle misafirin oturdugu uzun sedirin üzerine kimse oturmaz. Ayrica küçüklere oturmak teklif edilmez ve onlar ayakta odanin gerisinde dururlar.
Hayli kalabalik olan Çerkes misafir odasinda sanki hükümdar agirlaniyormus gibi bir hava hakimdir. Birisi konusurken digerleri yalniz dinler, kendisine söz düsmeyen konusmaya karismaz. Konusmalar agir basli oldugu gibi laubali olunmaz ve kahkaha ile asla gülünmez.
Bagirarak söz söylemek nezakete aykiridir.
Misafirin hal ve hatirini sorduktan sonra odadan çikmak isteyenler, "rahat olunuz" diyerek gerekirse sirtini oturan misafire dönmeden arka arkaya yürür.
Misafir de, çikan kisinin mevkiine göre saygi ifadesi olarak ya tamamen ayaga kalkar, yahut yarim bir kalkma yapar.
Misafir odaya gelen muhterem kisileri karsilamak için ayagi kalkar, odadaki diger kisiler de ona uyarlar. O oturmadan kimse yerine oturmaz. Misafir bir ihtiyar ise, yahut asil olup pek genç degilse sedirin ocaga yakin bas kösesine oturur.
Misafir gelir gelmez yastigin üstüne degil kenarina oturur. Üstüne oturmak
kabalik sayilir. Ancak pek ihtiyarlar, üzerine oturabilirler.
Ayak uzatmak, ayak ayak üstüne atmak hakaret sayilirken bagdas kurmakta ayiptir.
Otururken sirt ve belin dik kalmasina dikkat edilir. "Deve oturusu" diye tabir edilen dizin birini kirip karna çekmek suretiyle yapilan oturus ayip sayilir.
Misafirin eliyle biyigini ve sakalini karistirip oynamasi hos karsilanmaz.
Çerkeslerde kahve yoktur. Onun yerine çay verilir.
Çayi olmayanlar yemekten evvel bir sey getirmezler. Sabah, ögle, aksam olmak üzere üç defa yemek verdikleri için misafir yemek zamanini bekler, fakat yemek vaktinden evvel ayrilacaksa ona göre düzenleme yapilir. Çocuklar büyüklerle birlikte yemege oturmazlar.

Veda adabi
Yatma vakti gelince yatak hazirlanir. Ev sahibi muhterem bir zat ise "çhash maf" yani "hayirli geceler" diyerek odadan çikilir. Elbiseler güzelce derlenip bir tarafa birakilir. Odaya legen, ibrik ve çira birakilir. Misafir hareket edecegi zaman atlar hazirlanir. Yaver içeri girerek haber verir. Silahlarini takindiktan sonra disari çikan misafir, ata binmeden önce ev sahibine hürmetle veda eder. Sarilma esnasinda biribirini öpme adeti yoktur. Ancak kucaklasmadan sonra el sikarlar.
Bazen de veda esnasinda yalniz el sikilir. Misafir giderken ev sahibine tesekkür etmez. Çünkü vazifesini yapmistir. Ancak "Hos kaliniz" der. Gelirken oldugu gibi giderken de misafir ata binecegi yerin mesafesini kendisi takdir eder.
Misafir ata sol taraftan biner, binme esnasinda sol eli ile hem dizgini tutar. Atin yelesini tutup binmek ayiptir. Ata binerken vücudu atin basina dogru fazla egmemek gerekir.
Misafir ata bindikten sonra "Sötxej" yani "mesut olunuz" diyerek vedasini bitirir.
Misafir bir az uzaklasmadan atina kamçi vurmaz. Yüz metre ilerleyince bir defa kamçiyi ata vurarak sakirdatir. Çerkeslerde misafirlik müddeti misafirin arzusuna baglidir. Bazen 5-6 ay, hatta bir seneye varir. Fakat ne kadar uzarsa uzasin hürmet eksilmez. Bilakis dostlarinin çogalmasi nedeniyle misafir odasinin ziyaretçileri artar, dügün yerine dönüsür.

Not: Bu yazi Jabagi Baj'in Çerkesya'da Sosyal Yasayis-Adetler adli kitabindan derlenmistir.