TEŞEKKÜRLER
Ekrem DÃœZCAN
Necat DÃœZCAN
Betül DEMİRCİOĞLU
Fatih TOKOZ
Mustafa ÅžAHÄ°N
Dursun KUZUCU
Erdem ÅžAHÄ°N
Ä°brahim PEHLÄ°VAN
Yasin KUZUCU
Seyfullah AKKAYA
Abdurrahim DÃœZCAN
Nevzat ÅžAHÄ°N
Ä°smail ÅžAHÄ°N
Janberk ARIKAN
Nurettin ÅžAHÄ°NKAYA
Ä°brahim KUZUCU
Kenan ÅžAHÄ°N
Ferhat Taşlıçukur
Kenan TUNÇ
Aziz Åžener
Bekir PARLAK
Tercan KESKÄ°N
Cengiz ÅžAHÄ°N
Ferhat AKDEMÄ°R
Naim YILMAZ

ÜNLÜ ÇERKEZLER

UNUTMADIK
SALÄ°M -HAYRÄ°YE DÃœZEN
HAŞİM DÜZENLİ
RÜŞTÜ ŞAHİN
ÖZCAN ŞAHİN
Recep Parlak
Bayram KAYNAR
FATMA ALTUN
HACI MIRZA ALTUN
ZEKÄ°YE ALTUN
SABÄ°T ÅžAHÄ°N
ŞABAN ÖNCÜL
HACI NÄ°HAT ÅžAHÄ°N
FAHRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
FAÄ°K ÅžAHÄ°N
YAŞAR ÖZBOZKURT
SEFER MADEN
HÄ°CRETHAN MADEN
MEHMET ÅžAHÄ°N
AHMET YILMAZ
DEVLET ÅžAHÄ°N
EMÄ°NE ÅžAHÄ°N
SAMÄ° KAYNAR
RECEP DÃœZCAN
ZÄ°YA DÃœZCAN
HACI HAMÄ°T KUZUCU
HANÄ°FE KUZUCU
NURÄ°YE KUZUCU/BABUH
HACI OSMAN KUZUCU/DIDIM
EKREM KUZUCU
AHMET PEKTAÅž
Ä°BRAHÄ°M PEKTAÅž/POOT
MEVLÃœT KUZUCU/ABECÃœK
ÅžEVKET TAYMAZ
YAÅžAR KUZUCU
DURÄ°YE TAYMAZ/KUZUCU
Gazibey YILMAZ
Mırza YILMAZ
Enver YILMAZ
Arslan YILMAZ
Ãœzeyir YILMAZ
Dışenour YILMAZ
Niyazi YILMAZ
Nihat YILMAZ
Osman Ä°ZCÄ°
Hacıhan İZCİ
Zabit Ä°ZCÄ°
Hacı Ömer İZCİ
Nazım DOĞAN
DıgheNeuh Melek YILMAZ
HAMİT ÇAM
dursun özboskurt
GAZi KUZUCU 20.01.2011
GAZÄ° KUZUCU
niyazi maden
murat pehlivan
KAŞİF ŞAHİN
NEDÄ°M ÅžAHÄ°N
çurey tahir keskin
çurey mahir keskin
çurey rasim keskin
SEFER ÅžEN
MAMUK MADEN
ESRA ÅžAHÄ°N
Fuat KESKÄ°N - 11.02.20
ASAF SARACOGLU
ÜmmüGülsüm
CAHÄ°T ÅžAHÄ°NKAYA
HAYDAR ÅžAHÄ°NKAYA
YaÅŸar Maden
MIRZA TEKBAS
cemal öztürk
seher ÅžAHÄ°N
Curey Mirza Keskin
Curey Hilmi Keskin
FUAT ÅžAHÄ°N
ALÄ° FÄ°DAN
SALÄ°ME PEKTAÅž
KURTÇA PEKTAŞ
TAHSÄ°N PEKTAÅž
ZAHÄ°DDÄ°N KAVALCI
CENNETHAN PEKTAÅž
RAZÄ°YE KAVALCI
ASLAN PEKTAÅž
NACÄ°YE ÅžAHÄ°N
KAŞİF ŞAHİN
CELÄ°L ÅžAHÄ°N
Hayrettin Ä°NCÄ°
NAZIM PEHLÄ°VAN ,NAZIM
Nuh ÖZTÜRK
KURTÇA ÖZTÜRK
CEMAL ÖZTÜRK
Naciye Öztürk
NACİYE ÖZTÜRK
ASLI MADEN
KEMAL MADEN
EKREM MADEN
HAYRÄ°YE KARABULUT
MÄ°NEVER MADEN
Zahit KAVALCI/05.01.199
fatma zule nart
Celal ALTUN
Naciye ÖZTÜRK
NEÅžET KESKÄ°N
Ali ÅžENER
ALÄ° ÅžENER
NAZMÄ°YE ÅžENER
RIZA ÅžENER
CEMÄ°L ÅžAHÄ°N
İzzet ÇAM
cahit fidan
AHMET FÄ°DAN
ALÄ° FÄ°DAN
HASAN FÄ°DAN
osman,hasan fidan.
hanife sarıer.
sabri,nuri sarıer.
BÄ°BAK TABURHAN
BÄ°BAKahmet,paÅŸahan
HurÅŸit MADEN
yasar ertürk
SÜLEYMAN TUNÇ
SÜLEYMAN TUNÇ
SELAHATTÄ°N ÅžAHÄ°NKAYA
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
CAHÄ°T ÅžAHÄ°NKAYA
Ä°BRAHÄ°M PEHLÄ°VAN
CAFER PEHLÄ°VAN
HALÄ°L ÅžAHÄ°N
NEŞE ÖZTÜRK
ZABIT MADEN
Çurey Neşet Keskin
Ä°SMET ÅžENER
Mahir MADEN
ZÄ°YA BULAT
Ä°ZZET KESKÄ°N
DURSUN ATEÅž
RAZÄ°YE ATEÅž
DANÄ°Åž ATEÅž
OSMAN FÄ°DAN
ÅžERÄ°FE FÄ°DAN
NURÄ° SARIER
NAZİFE ÖZDEDE
AHMET ÖZTÜRK
CAHİT ÖZTÜRK
MUZAFFER ÖZTÜRK
SAYGIN GENÇAY
DURSUN TEMÃœRCÄ°
kutçakaynar
BAHRİYE ÇEVİK
CEMAL ÖZTÜRK
KURTCA ÖZTÜRK
NACİYE ÖZTÜRK
mehmet ateÅŸ
HÄ°KMET ATEÅž
NECATÄ° ATEÅž
RUÅžEN ÅžAHÄ°N
GÃœLFÄ°YE ÅžAHÄ°N
Çurey Asım Keskin
Cemile Ä°ZCÄ°
Abbas ÅžAHÄ°N
Cemile KARPUZ 04.02.201
Rasim KESKÄ°N
Mazhar DURMAZ
Müslimet DOĞAN
Celal DOÄžAN
Adnan KAYNAR
Nazım DOĞAN
Osman DOÄžAN
GÃœLÄ°ZAR ÅžENER
Tahir Keskin
MAHÄ°R MADEN
koray korkmaz
ALÄ° BOZKURT
KAMÄ°L BOZKURT
SAHÄ°M ÅžAHÄ°N
SElamın Aleyküm TAvş
recep kaynar
Özcan Doğan
SADÄ°YE DÃœZENLÄ° KAÄžI
ilhan ÅŸener
erhan sener
Fatih OÄžUZ
HALÄ°T TÃœRK
ilhami bozkurt
Neziha Aksu
Osman AKSU
Kamil AKSU
ERHAN ÅžENER
KEMAL MADEN
HANÄ°FE MADEN
CEMÄ°LE KARPUZ
RECEP KAYNAR
selin gizemm
selin gizemm
hilal cansu
MURAT PEHLÄ°VAN
NAZIM PEHLÄ°VAN
MECÄ°T PEHLÄ°VAN
MUZAFFER PEHLÄ°VAN
Åžaban KARPUZ - 1977
Makbule KARPUZ
MUZAFFER MADEN
murat tunç
HASAN SÃœNEL
ENVER APAYDIN
HAMÄ°T MAMUH
KAMÄ°L DÃœZENLÄ°
ORHAN DÃœZENLÄ°
Zahit Kavalcı
Hıdır YILDIRIM
erdal ÅŸahin
çürey zülfiye keskin
çürey zülfiye keskin
HAYRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
Nurettin ALTUN
mırza maden
mırza maden
HASÄ°BE MADEN
Ä°SMET MADEN
Neriman TÃœRKOÄžLU
Metin ÅžAHÄ°NKAYA
Faruk ÅžAHÄ°NKAYA
Fehmi ÅžAHÄ°NKAYA
NÄ°YAZÄ° BÄ°LÄ°CÄ°
Zahittin Kavalcı
Kurtça KAYNAR
Adeviye KAYNAR
çürey Altan KESKİN
HANÄ°FE MADEN
ZARÄ°FE MADEN
ibrahim-cennethan pehli
Selahattin ATEÅž
SABÄ°T ÅžAHÄ°N
HACI NÄ°HAT ÅžAHÄ°N
NAHÄ°DE ÅžAHÄ°N
ÖZCAN ŞAHİN
FAHRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
ömer pehlivan
murat pehlivan
MAMUK BEY
KEMAL ÅžAHÄ°N
RUMÄ°YE KUZUCU 14.02.20
Cihat KESKÄ°N 18/082015
AYHAN KESKÄ°N
Cemil Akdemir


KISA MESAJ
“Köyümüzle ilgili haberlerin ve duyuruların cep telefonunuza ücretsiz olarak kısa mesaj gönderilmesi için lütfen Adınızı – Soyadınız aşağıdaki forma yazarak gönderiniz. Ayrıcı cep numarasını bildiğiniz tüm akrabalarınızı ekleyebilirsiniz”
Adı Soyadı
Cep Telefonu

Tavşandağı FM

ANKET
Birinci derece akrabanız olmayan köylüleriniz ile en son ne zaman görüştünüz?\"





ÇERKES KIYAFETLERİ


 

Müzelik elbiseler


Kafkaslıların giysilerinin her birinin gerek iÅŸlemecilik gerekse görsel zenginlik açısından sanat eseri olduÄŸunu söylemek abartılı olmaz.
Hazar Denizi`nden Karadeniz`e kadar uzanan Kuzey Kafkasya, dünyada dillerin ve lehçelerin en yoÄŸun olduÄŸu bir yöredir. Burada yaÅŸayan halklar ortak bir kültürü paylaşır. Erkeklerin eskiden günlük, ÅŸimdilerde ise sahne ve tören giysisi olan çerkeska bu ortaklığın simgesidir. Kadın elbiseleri kapalıdır ama dekoratiftir.
1925-1926 yıllarında etnograf B.A. Kuftin Kuzey Kafkas giysilerinden oluÅŸan zengin bir koleksiyonu Sovyetler BirliÄŸi Halkları Müzesi`ne teslim etmiÅŸtir. Bu giysiler 1948`de Devlet Etnografya Müzesi`ne nakledilerek korumaya alınmıştır.

 

Çar`ın imrendiÄŸi elbiseler

Kafkasya`daki Kuban ve Elbruz bölgelerindeki arkeolojik bulgular arasında çıkan taÅŸlardan kabartma ve oymalar, duvarlara çizilmiÅŸ erkek ve kadın figürleri; mezarlar ve kurganlarda yapılan incelemeler Kafkas giysilerinin ilk biçimini MÖ. 5. yüzyılda almaya baÅŸladığını, MS. 19. yüzyılda ise geliÅŸimini tamamladığını gösteriyor.
YaÅŸamlarını daÄŸlarda ve daÄŸ yamaçlarında sürdüren bu insanların giysilerindeki en önemli özellik sade ve kullanışlı olmasıdır. Bakıldığında farklılık göze çarpmamaktadır. Giysiler sahip oldukları bu fonksiyonel ciddiyetin ötesinde vücudu da düzgün göstermekte, hareketlere doÄŸallık ve özgürlük kazandırmaktadır. Bu nedenlerle Kafkas elbisesinin benzerleri 19. yüzyılda Rusya`da Kazak kökenli süvarilere Çar tarafından askeri üniforma olarak giydirilmiÅŸtir.

 

ERKEKLER ZARÄ°F VE CÄ°DDÄ° GÄ°YÄ°NÄ°RDÄ°

Erkekler ev yaÅŸamında iç gömlek, pantalon ve beÅŸmetten (gömlek) ibaret olan sade giysileri, dışarıda ise üzerine "çerkeska", kalpak ve yumuÅŸak çizme giyerlerdi.

http://kafkas.org.tr/kultur/4cerkeska.jpg

Çerkaska`nın hikayesi

1917 Sovyet Ä°htilali`nden önceki Çarlık döneminde Kafkas erkeklerinin, bel kısmına kama takılan "çerkeska" adlı ulusal giysilerini günlük yaÅŸamlarında giymeleri yüzlerce yıl öncesinden gelen bir töreydi. Devrimden sonra getirilen yeni yasalarda ateÅŸli ve ateÅŸsiz silah taşımak yasaklandı. Kamasız olamayacağı için Çerkeska da günlük yaÅŸantıdan çıktı. Yalnızca gösteri ve törenlerde görülür oldu.
AraÅŸtırmalar çerkeskanın ilk aÅŸamalarda el tezgahlarında üretilmiÅŸ ev çuhasından yapıldığını göstermektedir. Bu dönemde kollar ana parçaya doÄŸru açı oluÅŸturacak biçimde, koltukaltı kısmında hareketi engellemeyecek ÅŸekilde dikilir, çerkeskanın ön ve arkası tek parça kumaÅŸtan, dizin epey altına kadar uzun yapılırdı. Giysi vücudu bele kadar tamamen sarmaktaydı. Belden aÅŸağı kısımların hareketini kısıtlamayacak ve doÄŸallık kazandıracak bir etek ÅŸeklinde yapılmıştı. DaÄŸlılar 18. yüzyıldan baÅŸlayarak barutluklar (hazır) kullanmaya baÅŸlamıştı. Ä°lk önce bele takılan barutluklar, atış sırasındaki kullanışsızlığı nedeniyle göÄŸse takılmaya baÅŸlamış ve böylece çerkeskanın oluÅŸumu tamamlanmıştı. 19. yüzyılda sonlarında artık son biçimini alan çerkeskanın "hazır"ları da içi tüfek mermisi alacak ÅŸekilde ceplere yerleÅŸtirilen sert ve dayanıklı aÄŸaçlardan yapılmıştır. Üzeri altın, gümüÅŸ ya da kemik kapaklarla süslenerek giysiye özgünlük kazandırılmıştır.


18. yüzyıldan günümüze kalpak

Bugünkü ÅŸekline 18. yüzyıl ortalarında kavuÅŸmaya baÅŸladığı sanılıyor. Ä°klim, töre ve zamana göre çeÅŸitlilik arzediyor. Çeçen-Ä°nguÅŸ ve Dağıstanlılarda geniÅŸ uzun tüylü ve yüksek biçimlidir. 19. yüzyıl sonlarında batıda Adıge ve Abhazlardan bütün Kafkasya`ya yayılan kısa tüylü, zarif biçimli "kubanka" günümüze kadar gelmiÅŸtir.

 

http://kafkas.org.tr/kultur/1yamci.jpgAndi`nin zarif yamçıları

Ä°lk çıkış yeri ve zamanı kesin olarak bilinmemekle beraber fakat Rusya ve Kafkasya`da en zarif en güzel yamçı Dağıstan`ın en daÄŸlık yörelerinden olan Andi bölgesi civarında üretilir. Toprak ve hayvancılıkla uÄŸraÅŸan Kafkasyalıların yamçıyı hava deÄŸiÅŸikliklerinden korumak, rüzgar, yaÄŸmur ve toza karşı kullandıkları biliniyor.Yamçı binicinin yanı sıra atı da korur. Özellikle keçi kıllarından dövülerek yapılır. Genellikle siyah olur. Dış kısmındaki kıllar doÄŸal haliyle bırakılırken içi keçeleÅŸtirilir. Pelerin biçiminde topuklara kadar uzun yapılır. Boyun kısmında gümüÅŸten yapılan tutturucular vardır.

 

Terbiye edilen çizmeler

Günlük olarak iÅŸ yapılırken, boÄŸa derisinden elde terbiye edilerek yapılan kalın ve sert bir ayakkabı giyilirdi. Ayağı vurmaması için içi ot doldurulurdu. Ayak bileÄŸine kadar yapılan bu ayakkabı çarığa benzer, bileÄŸe ve bacaÄŸa altından dolaÅŸtıkları kayışlarla baÄŸlanırdı. 19. yüzyılda Rus edebiyatına giren "Kafkas çizmesi" yumuÅŸak olup, ayak parmaklarını sıkmazdı ve siyah deriden yapılırdı. Tabanları bazen yumuÅŸak köseleden olurdu.

Kamanın kalitesi gurur konusuydu

 

DaÄŸlı giysisini tamamlayan en önemli aksesuar kuÅŸkusuz bele özel biçimde takılan "kama" dır. Kafkasyalı için estetiÄŸi ve kalitesi gurur konusudur. Sapı altın, gümüÅŸ iÅŸlemeli olup, her iki yanı keskindir. Kın süslemeleri apayrı bir güzelliktedir. Kafkas kaması ve kılıcı dünyanın çeÅŸitli müzelerinde yerini almıştır.
Bele sıkıca baÄŸlanan kemerin birkaç iÅŸlevi vardır. Kemere takılan toka ve çengellere barutluk, kılıç ve yaÄŸdanlık asılırdı. Kama ise göbeÄŸin hemen altındaki kemerin orta tokasına sapı ile kınının birleÅŸtiÄŸi noktadan sıkıca baÄŸlanırdı

Çobanların ayrılmaz parçası baÅŸlıklar (Åžarkhon)

 

Siyah, kemik rengi, kahverengi ya da griye çalan renkli çuha veya özel olarak deve tüyünden yapılır. Başı yağış ve rüzgardan korur. Hazır vaziyette iken üçgen biçiminde, kenarları uzun su-iÅŸi, kordela, kaytan veya sim sırma iÅŸlidir. DaÄŸlardaki çobanların devamlı yanındadır.

 

KADINLARIN ZERAFET TERCÄ°HÄ°

Kafkas kadın giysileri dış görünüÅŸleri ile tam bir zerafet ve asalet ömeÄŸidir. Biçimi yüzyıllarca bozulmadan korunabilmiÅŸtir. DaÄŸlı kadınlar giyimlerine özen gösterir ve vücutlarını korurlar. Küçük yaÅŸlardan baÅŸlayarak ince belli ve dik orantılı vücutlarını korumaya çalışırlar.

http://kafkas.org.tr/kultur/5kadinbasligi.jpghttp://kafkas.org.tr/kultur/5kalpak.jpghttp://kafkas.org.tr/kultur/2terlik2.jpg

Göznuru kaftanlar

Vücudun üst kısmına tam oturan bu giysi, bele takılan kemerin aÅŸağısında önden açık ve yere kadar uzun dikilir. Giyside oluÅŸturulan mükemmel kompozisyonda, göÄŸüsteki üçgen ÅŸeklindeki açıklıktan gümüÅŸ, altın ya da pirinçten yapılmış maden düÄŸmeler, kemerin aÅŸağısındaki açıklıktan ise içlik görünmektedir. Kaftanlar genellikle koyu viÅŸne, kırmızı, koyu mavi, koyu yeÅŸil, siyah kadife, ipek ya da atlas gibi kumaÅŸlardan dikilir. Üzerlerinde omuz ve kemer altından baÅŸlayarak etek uçlarına kadar uzanan altın, gümüÅŸ sırma ÅŸeritlerle bezenmiÅŸ motifli süsler bulunur. Kol yanları çok deÄŸiÅŸik modellerle yapılır. Üzerindeki süslemeler altın, gümüÅŸ simlidir.
Kaftanın bel altındaki kısmının geniÅŸ ve yere kadar, kollarının bol ve uzun oluÅŸu rahatlık, zenginlik ve soyluluÄŸu simgeler. DaÄŸlı kadınların giysileri sosyal yaÅŸantılarının içine girmiÅŸ olan terzilik hünerlerinin birer ürünüdür. DikiÅŸ tekniÄŸi üstün beceri, süslemeleri göznuru, altın gümüÅŸ iÅŸlemeciliÄŸi sanat ürünüdür.
Bu denli deÄŸerli giysiler kuÅŸaktan kuÅŸaÄŸa saklanmak suretiyle aktarılır ve halk arasında kimde nasıl bir giysi olduÄŸu bilinir. Ä°çlikler ise kaftanın içine giyilir ve uzun ya da kısa kollu olabilir. Yuvarlar dik yakalıdır. Kaftanın altından üçgen ÅŸeklinde görünen göÄŸüs kısmında altın, gümüÅŸ vb. madeni düÄŸmeler vardır. Ä°ki ya da tek parça olabilir. Ä°ki parçalı olan bluz, tek parça olanı ise kaftan biçiminde olabilir; ancak önü kapalı olur. Ä°çliÄŸinde belin altında, kaftanın açıklığından görünen kısmı altın gümüÅŸ sim sırma iÅŸlemelidir ve yere kadar kaftan boyunca uzanır.

 

http://kafkas.org.tr/kultur/3kemer.jpg

Süslemecilik harikası kemerler ve kepler

Kaftan üzerine takılan kemer Kafkas süslemeciliÄŸinin bir harikasıdır. Bele sıkıca takılan kemerin çok deÄŸiÅŸik modelleri vardır.
Keplerin ise deÄŸiÅŸik biçimleri vardır. Üzeri altın gümüÅŸ sim sırma ve inci iÅŸlemelidir. BaÅŸa dik olarak giyilir. DeÄŸiÅŸik renkli ama genellikle beyaz ipek kumaÅŸlardan olur. Ä°çleri saçaklıdır.