TEŞEKKÜRLER
Ekrem DÃœZCAN
Necat DÃœZCAN
Betül DEMİRCİOĞLU
Fatih TOKOZ
Mustafa ÅžAHÄ°N
Dursun KUZUCU
Erdem ÅžAHÄ°N
Ä°brahim PEHLÄ°VAN
Yasin KUZUCU
Seyfullah AKKAYA
Abdurrahim DÃœZCAN
Nevzat ÅžAHÄ°N
Ä°smail ÅžAHÄ°N
Janberk ARIKAN
Nurettin ÅžAHÄ°NKAYA
Ä°brahim KUZUCU
Kenan ÅžAHÄ°N
Ferhat Taşlıçukur
Kenan TUNÇ
Aziz Åžener
Bekir PARLAK
Tercan KESKÄ°N
Cengiz ÅžAHÄ°N
Ferhat AKDEMÄ°R
Naim YILMAZ

ÜNLÜ ÇERKEZLER

UNUTMADIK
SALÄ°M -HAYRÄ°YE DÃœZEN
HAŞİM DÜZENLİ
RÜŞTÜ ŞAHİN
ÖZCAN ŞAHİN
Recep Parlak
Bayram KAYNAR
FATMA ALTUN
HACI MIRZA ALTUN
ZEKÄ°YE ALTUN
SABÄ°T ÅžAHÄ°N
ŞABAN ÖNCÜL
HACI NÄ°HAT ÅžAHÄ°N
FAHRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
FAÄ°K ÅžAHÄ°N
YAŞAR ÖZBOZKURT
SEFER MADEN
HÄ°CRETHAN MADEN
MEHMET ÅžAHÄ°N
AHMET YILMAZ
DEVLET ÅžAHÄ°N
EMÄ°NE ÅžAHÄ°N
SAMÄ° KAYNAR
RECEP DÃœZCAN
ZÄ°YA DÃœZCAN
HACI HAMÄ°T KUZUCU
HANÄ°FE KUZUCU
NURÄ°YE KUZUCU/BABUH
HACI OSMAN KUZUCU/DIDIM
EKREM KUZUCU
AHMET PEKTAÅž
Ä°BRAHÄ°M PEKTAÅž/POOT
MEVLÃœT KUZUCU/ABECÃœK
ÅžEVKET TAYMAZ
YAÅžAR KUZUCU
DURÄ°YE TAYMAZ/KUZUCU
Gazibey YILMAZ
Mırza YILMAZ
Enver YILMAZ
Arslan YILMAZ
Ãœzeyir YILMAZ
Dışenour YILMAZ
Niyazi YILMAZ
Nihat YILMAZ
Osman Ä°ZCÄ°
Hacıhan İZCİ
Zabit Ä°ZCÄ°
Hacı Ömer İZCİ
Nazım DOĞAN
DıgheNeuh Melek YILMAZ
HAMİT ÇAM
dursun özboskurt
GAZi KUZUCU 20.01.2011
GAZÄ° KUZUCU
niyazi maden
murat pehlivan
KAŞİF ŞAHİN
NEDÄ°M ÅžAHÄ°N
çurey tahir keskin
çurey mahir keskin
çurey rasim keskin
SEFER ÅžEN
MAMUK MADEN
ESRA ÅžAHÄ°N
Fuat KESKÄ°N - 11.02.20
ASAF SARACOGLU
ÜmmüGülsüm
CAHÄ°T ÅžAHÄ°NKAYA
HAYDAR ÅžAHÄ°NKAYA
YaÅŸar Maden
MIRZA TEKBAS
cemal öztürk
seher ÅžAHÄ°N
Curey Mirza Keskin
Curey Hilmi Keskin
FUAT ÅžAHÄ°N
ALÄ° FÄ°DAN
SALÄ°ME PEKTAÅž
KURTÇA PEKTAŞ
TAHSÄ°N PEKTAÅž
ZAHÄ°DDÄ°N KAVALCI
CENNETHAN PEKTAÅž
RAZÄ°YE KAVALCI
ASLAN PEKTAÅž
NACÄ°YE ÅžAHÄ°N
KAŞİF ŞAHİN
CELÄ°L ÅžAHÄ°N
Hayrettin Ä°NCÄ°
NAZIM PEHLÄ°VAN ,NAZIM
Nuh ÖZTÜRK
KURTÇA ÖZTÜRK
CEMAL ÖZTÜRK
Naciye Öztürk
NACİYE ÖZTÜRK
ASLI MADEN
KEMAL MADEN
EKREM MADEN
HAYRÄ°YE KARABULUT
MÄ°NEVER MADEN
Zahit KAVALCI/05.01.199
fatma zule nart
Celal ALTUN
Naciye ÖZTÜRK
NEÅžET KESKÄ°N
Ali ÅžENER
ALÄ° ÅžENER
NAZMÄ°YE ÅžENER
RIZA ÅžENER
CEMÄ°L ÅžAHÄ°N
İzzet ÇAM
cahit fidan
AHMET FÄ°DAN
ALÄ° FÄ°DAN
HASAN FÄ°DAN
osman,hasan fidan.
hanife sarıer.
sabri,nuri sarıer.
BÄ°BAK TABURHAN
BÄ°BAKahmet,paÅŸahan
HurÅŸit MADEN
yasar ertürk
SÜLEYMAN TUNÇ
SÜLEYMAN TUNÇ
SELAHATTÄ°N ÅžAHÄ°NKAYA
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
MIRZA ÅžAHÄ°NKAYA
CAHÄ°T ÅžAHÄ°NKAYA
Ä°BRAHÄ°M PEHLÄ°VAN
CAFER PEHLÄ°VAN
HALÄ°L ÅžAHÄ°N
NEŞE ÖZTÜRK
ZABIT MADEN
Çurey Neşet Keskin
Ä°SMET ÅžENER
Mahir MADEN
ZÄ°YA BULAT
Ä°ZZET KESKÄ°N
DURSUN ATEÅž
RAZÄ°YE ATEÅž
DANÄ°Åž ATEÅž
OSMAN FÄ°DAN
ÅžERÄ°FE FÄ°DAN
NURÄ° SARIER
NAZİFE ÖZDEDE
AHMET ÖZTÜRK
CAHİT ÖZTÜRK
MUZAFFER ÖZTÜRK
SAYGIN GENÇAY
DURSUN TEMÃœRCÄ°
kutçakaynar
BAHRİYE ÇEVİK
CEMAL ÖZTÜRK
KURTCA ÖZTÜRK
NACİYE ÖZTÜRK
mehmet ateÅŸ
HÄ°KMET ATEÅž
NECATÄ° ATEÅž
RUÅžEN ÅžAHÄ°N
GÃœLFÄ°YE ÅžAHÄ°N
Çurey Asım Keskin
Cemile Ä°ZCÄ°
Abbas ÅžAHÄ°N
Cemile KARPUZ 04.02.201
Rasim KESKÄ°N
Mazhar DURMAZ
Müslimet DOĞAN
Celal DOÄžAN
Adnan KAYNAR
Nazım DOĞAN
Osman DOÄžAN
GÃœLÄ°ZAR ÅžENER
Tahir Keskin
MAHÄ°R MADEN
koray korkmaz
ALÄ° BOZKURT
KAMÄ°L BOZKURT
SAHÄ°M ÅžAHÄ°N
SElamın Aleyküm TAvş
recep kaynar
Özcan Doğan
SADÄ°YE DÃœZENLÄ° KAÄžI
ilhan ÅŸener
erhan sener
Fatih OÄžUZ
HALÄ°T TÃœRK
ilhami bozkurt
Neziha Aksu
Osman AKSU
Kamil AKSU
ERHAN ÅžENER
KEMAL MADEN
HANÄ°FE MADEN
CEMÄ°LE KARPUZ
RECEP KAYNAR
selin gizemm
selin gizemm
hilal cansu
MURAT PEHLÄ°VAN
NAZIM PEHLÄ°VAN
MECÄ°T PEHLÄ°VAN
MUZAFFER PEHLÄ°VAN
Åžaban KARPUZ - 1977
Makbule KARPUZ
MUZAFFER MADEN
murat tunç
HASAN SÃœNEL
ENVER APAYDIN
HAMÄ°T MAMUH
KAMÄ°L DÃœZENLÄ°
ORHAN DÃœZENLÄ°
Zahit Kavalcı
Hıdır YILDIRIM
erdal ÅŸahin
çürey zülfiye keskin
çürey zülfiye keskin
HAYRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
Nurettin ALTUN
mırza maden
mırza maden
HASÄ°BE MADEN
Ä°SMET MADEN
Neriman TÃœRKOÄžLU
Metin ÅžAHÄ°NKAYA
Faruk ÅžAHÄ°NKAYA
Fehmi ÅžAHÄ°NKAYA
NÄ°YAZÄ° BÄ°LÄ°CÄ°
Zahittin Kavalcı
Kurtça KAYNAR
Adeviye KAYNAR
çürey Altan KESKİN
HANÄ°FE MADEN
ZARÄ°FE MADEN
ibrahim-cennethan pehli
Selahattin ATEÅž
SABÄ°T ÅžAHÄ°N
HACI NÄ°HAT ÅžAHÄ°N
NAHÄ°DE ÅžAHÄ°N
ÖZCAN ŞAHİN
FAHRETTÄ°N ÅžAHÄ°N
ömer pehlivan
murat pehlivan
MAMUK BEY
KEMAL ÅžAHÄ°N
RUMÄ°YE KUZUCU 14.02.20
Cihat KESKÄ°N 18/082015
AYHAN KESKÄ°N
Cemil Akdemir


KISA MESAJ
“Köyümüzle ilgili haberlerin ve duyuruların cep telefonunuza ücretsiz olarak kısa mesaj gönderilmesi için lütfen Adınızı – Soyadınız aşağıdaki forma yazarak gönderiniz. Ayrıcı cep numarasını bildiğiniz tüm akrabalarınızı ekleyebilirsiniz”
Adı Soyadı
Cep Telefonu

Tavşandağı FM

ANKET
Birinci derece akrabanız olmayan köylüleriniz ile en son ne zaman görüştünüz?\"





Dilimiz ve Biz




Dursun KUZUCU

Dil bilgisi/bilimi (Filoloji) konusunda -içeriÄŸine ve kapsamına iliÅŸkin- düÅŸünce ifade etmek,bilgi aktarmak hakkım da deÄŸil haddim de. Onun bilincinde olarak bugün pratik de genel geçer olan Hint-Avrupa dil bilimine asla girmeyeceÄŸim. Öyle bir çalışmam da yok. O konu Akademisyenlerin,dil bilimcilerinin ilgi ve bilgi alanına girer. Benim ilgi alanım; biz olarak tanımladığım kümenin tarihi yolculuÄŸunda günümüze kadar taşınan,kümenin derin hafızasını taşıyan,eÄŸer okuyabilirsek yaÅŸamı algılama ve deÄŸerlendirme biçimini,toplumsal yapısını,sosyal ve kültürel niteliklerini açık eden bir dildir ki bu da Adıge dilidir. DiÄŸer dillerden ayrı ve farklıdır,çünkü Adıge dili ses anlamsal bir dildir. Önce ses anlamsal olmayan Hint-Avrupa dil gurubunu tanımlayalım. O dil gurubun da ses anlamsızdır, deÄŸerlendirme dışıdır. O diller,kök kelime önek ve sonek’lerden oluÅŸur. Kelimelere temsili bir anlam yüklenmiÅŸtir,sözcükler birer simge deÄŸer olarak iÅŸler,iÅŸaret ettiÄŸi ÅŸeyin niteliksel anlamını vermez,anlamdan kopuktur,sadece bir temsil ve simge niteliÄŸindedir,ifade ettiÄŸi bir kavram yoktur. Ses anlamsız dese de kök kelime, seslerden oluÅŸur,seslerin anlamsız bir aradanlığında ortaya çıkan kök kelime bir materyal niteliÄŸi taşımaktadır.

          Åžimdi ses anlamsal dil olan Adıge diline bakalım: Adıgece de kök kelime seslerdir. Sesler birim kelimelerdir. Sesler kendi başına anlam taşıyıcılarıdır. Öyleyse ses nedir? Sorusunu tanımlıyalım; seslendiren ses organlarının verdiÄŸi fonetik nitelikler ile en temelden oluÅŸmasına ve ortaya çıkmasına neden olan ÅŸeyin anlamsal  niteliÄŸini taşıyarak var olandır ses. Ses, ortaya çıkışı nedeniyle iliÅŸkili olarak bir ÅŸeyler ifade eder,ifade ettiÄŸi bu ÅŸeyin canlı varlık tarafından kullanımı sesin ilgili olduÄŸu ÅŸeydir ki bu sesin anlamıdır. Ses anlamsız olmamalı çünkü; sesler, kendilerini bünyesinden içkin bir organizasyonla çıkaran canlının bir devamıdır ve onun mantığıdır,bu canlıcı olgu anlamsız olmamalı. Esasen anlam dediÄŸimiz ÅŸey,daha baÅŸlangıçta canlıcı iÅŸleyiÅŸin bir gereÄŸi ve devamı olarak ortaya çıkan sesin niteliÄŸinde vardır. Kendisinin oluÅŸmasına neden olan iç organizasyon sesin anlamsal niteliÄŸidir. BaÅŸlangıçta bir organize ÅŸey olarak organizma içinde oluÅŸmasına neden olan içkin olayın niteliÄŸinin taşıyıcısıdır ses. Onu konuÅŸan insanın mikro kozmik yapısına iliÅŸkin olmakla birlikte aynı zamanda genel kozmik, mantıksal bir argumandır.

          OluÅŸta insanın varlıkla tam temasında, sözcükler ilgili nesneler nezdinde bir varoluÅŸ kazanmışsa, varlığın bir varolan olarak, nesnenin deneyimi onunla ilgili sözcükler içeriyor demektir. Felsefi olarak anlaşılabilecek bu cümleyi ÅŸunun için kullandım: Adıge dilinin kozmik ve metafizik nitelikte bir dil oluÅŸu,dilin oluÅŸum sürecine ait ve insanın toplumsal yaÅŸamının çok ötelerinden taşınan bilgiler olmalıdır. Dilin bu nitelikleri,varoluÅŸtan,kozmik ve doÄŸal temelinden kopmamışlığı olarak bize yaratılış ve oluÅŸ bakımından önemli arÅŸiv bilgisi sunar. Sözcüklerin bu arÅŸiv niteliÄŸine iliÅŸkin analizini aÅŸağıda adıge sözcükler de göreceÄŸiz. Sesin anlamsallığı tanımına bu kadar deÄŸindikten sonra:

Dil neden önemlidir?

          Bir bireyin,gurubun,ulusun kendi olarak varolmasını saÄŸlayan, ben, biz bilincini yerleÅŸik,kalıcı kılan,devamını garanti edecek olan dildir. Dil kültürün önemli bir ögesidir,dil ve kültür birbirini etkileyen iki olgudur,birinde olan deÄŸiÅŸiklik diÄŸerini de etkiler. Dilin geliÅŸmesi düÅŸünceye,düÅŸüncenin geliÅŸmesi  de dile baÄŸlıdır. Medeniyetlerin,kültürlerin oluÅŸmasını saÄŸlayan düÅŸünce,geliÅŸmesini dile borçludur. Her toplum,her ulus evreni dış dünyayı farklı ÅŸekillerde algılamış ve yorumlamıştır. Bu algı ve yorum bir mantık örgüsü parametreleriyle yapılmış olması akla uygun,dil bir toplumun mantığıdır, hafızasının taşıyıcısıdır. Dil insan denilen canlının ihtiyaçlarından doÄŸmuÅŸtur,bilgi aktarma,arzu ve isteklerini bildirme,korkularını,acılarını ,sevinçlerini,ruh hallerini,durumunu dışa vurma aracıdır. Dil canlı bir varlıktır,doÄŸar,geliÅŸir çocuklar tarafından ana dil olarak öÄŸrenilirse yada konuÅŸanı varsa yaÅŸar aksi durumda dil ölür. Dilin ölmemesi,yok olmaması için bilimsel temelli belgelenebilirse,konuÅŸanı olmasada yabancı bir dil olarak kalır.  Dilin önemi üzerine çok ÅŸey yazılmış,daha da yazılabilir ancak biz kendi esas konumuza ,anadilimize Adıgebzeye dönelim.

          Yukarda sözünü ettiÄŸim Adıge dili metafizik,kozmik nitelikleri taşıyan bir dildir tanımlamasını keyfiyete baÄŸlı spesifik olarak seçtiÄŸim çoÄŸunuzun bildiÄŸi yada benim gibi bilmeden bildiÄŸini sananlar için örnekler üzerinden yeniden düÅŸünelim:

          Ä°lk insanın,daha doÄŸrusu insansının bir iÅŸ yapmaya koyulması,iÅŸ yaparken yada iÅŸ sonunda yorgunluktan çıkardığı ses:  (хъьı – hı hı..) Bu ses bir götürme taşıma fiili olarak kendini açık eder. Hatta yürümede bir yol katetmede “ siÅŸha keshıja” canımı getirdim olarak ifade ediliyor.Bu ifadede açık olan ÅŸu ki (хъьı – hı hı..) sesinde bir iÅŸin söz konusu olduÄŸu,iÅŸ varsa bir enerji tüketimi ve yorulma olacağı dolayısıyla burdaki sözcük simge bir temsil deÄŸil, bir nitelik belirtme söz konusudur.Ä°nsansının belkide ilk olrak kendi içkin olarak çıkardığı bir sesi bir fiil sözcük oarak kendine maletti. Ä°yide kendine ne diyecek nasıl seslenecek,bir ses bir isim bulup kendine takması gerekir.-Temelinden kopmamış diller o toplumun arÅŸividir – önermesi burda kendini gösteriyor. Evet dile baktığımız zaman insanın ya da insansının bu sesi kullanarak,kendisi için  “ хъэ – ha “  sesini kullanıyor,yani kendisine bu ismi takıyor. Bunun böyle olduÄŸunu dilde ifadesini bulan birkaç örnek:

-          (Хъэшlэ) Haçe-(Ha-çe); misafir,aileden yada köyden olmayan,yeni gelen, yeni bir yüz,yeni bir insan.

-          (Хъэшlэш) HaçeÅŸ-(Ha-çeÅŸ); misafir odası,misafirin ağırlandığı yer,mekan.

-          (Хъэдэ)Hade-(Ha-de); ölü,cenaze.

-          (Хъэдагъэ) HadaÄŸe-(Ha-daÄŸe); ölene aÄŸlamak,ağıt.

-          (Хъаулей)Havley-(Ha-uley); avare,boÅŸ gezen.

-          (Хъаблэ)Hable-(Ha-ble); Mahalle.

-          (Хъей)Hey- (He-y); Ham yey anlamıda, Ha'ye ait olan dışkı.

-          Ayrıca aile ve insan isimleri : (Хъэтыкъуэ) Hatuke,(Хъэтыкъуэй) Hatukey –(Хъэцунэ) Hadzune

-          Bir baÅŸka örnek: (Щхъэ) Åžha - (Şı-ha); kafa,baÅŸ,burada (Щ) şı (Хъэ) Ha’ nın temeli,tözü (Щ ) den itibaren (Хъэ) Ha olmalıdır.

-          T harfi,sesi adıge dilinde insanı aÅŸkın olanı,aÅŸkınlığı iÅŸaret eder: (Тхъэ) Tha; Tanrı,buradaki ‘T’ harfi insanı aÅŸkınlık olarak (Хъэ) Ha'nın Tanrısı olarak (Тхъэ) Tha olarak  okumak mümkün.

-          (Тхъабзэ) Thabze; Tanrı dili, sembol, iÅŸaret,damga olarak biliyoruz.

-          (Тхъакlумэ) Thagume; kulak: Tanrıya uyma,dikkat kesilme olarak tanrı kelamını, dilini (Тхъабзэ) Thabze’yi duyma aracı,uzvu olarak anlaşılır,anlaşılır da,duyulanın anlaşılması için ayrıt etmek,ayıklamak,ayırmak gerekir,oda (Зэхэхын) Zexexın; duymaktır; sesi seçmek ayıklamak olarak duyulanın anlaşılması.

-          (Псалъэ) Psale; söz; bu söz yada sözcük’ün analizini yapacak olursak sanırım ÅŸöyle yapılabilir; (Псалъэ) Psale; (псэ - can) (пса – hazırolma,organize ÅŸey) (лъэ – varolan ÅŸey) olarak anlamlı fiziki  temel yapılarını seslendirdikten sonra,  (Псалъэ) Psale nın tanımını yapabiliriz: (псалъэ): candan (псэ) nüksederek oluÅŸmuÅŸ olan (пса) hazır olan (лъэ) ÅŸey olarak ifade edilebilir.

-          (Псапэ)Psape;  sevap;  sevap olan ÅŸey candan önce gelir,sevap yapmak candan daha önceldir.

-          (Бынжэ) Bınce; göbek; iki ses den meydana gelen bir sözcük, (Бын -жэ) Bın-ce, - (Бын) Bın; evlat,yavru – (Жэ) ce; akış,akma yeri.Åžimdi tanımı yapabiliriz, (Бынжэ) Bınce: BebeÄŸi,bını besleyen,beslenmesini saÄŸlayan gıdaların bebeÄŸe ulaÅŸmasını,akışı saÄŸlayan organ olarak ifade edilebilir.

-          Dilin söylediÄŸi,insanın kendi önceline bu (Хъэ) Ha ismini takmakla birlikte daha sonra insan oluÅŸ sürecinin ve deÄŸiÅŸiminin bir gereÄŸi olarak kendisini farklı bir sözcükle (Цlыху) Tzıuh ismiyle adlandırdığı anlaşılmaktadır.Bu insanın deÄŸiÅŸimine iliÅŸkin antropolojik bir süreç oluÅŸturduÄŸunu ifade etmek gerekir.

-          (Цlыху) Tzıuh; Ä°nsan; Ä°nsan bilendir,bilmektir,bu bilme kendi dışındaki dünyayı anlama, kavrama bakımından,hem de kendi varlığını,durumunu, yaÅŸamını varlık ve hiçlik temelinde  sürdürdüÄŸünü,varlıkla yokluÄŸun sınırında yol aldığını  “ neylerse yalan eyler yada yalan dünya” (Дунер нэпlцl) temelinde bilendir.       

                      Bu konuya iliÅŸkin hem Anayurtta hem de diasporada kitaplar yazıldı. Konunun böyle bir makale ile ele alıp anlaşılır kılmanın yetersiz olacağının  bilincin de olarak ele aldım. Amacım; dilimizin ses anlamsal bir dil olması ve bu dilin kozmik, metafizik bir temelinin ön bir bilgisi, bir örneklemi olarak aktardım. ÇoÄŸunu tırnak içine alma ihtiyacı bile duymadan aktardığım, aÅŸağıda belirteceÄŸim kaynaklara,yada bu konuya iliÅŸkin diÄŸer kaynaklara ilgi duyulur, okunursa bu yazı amacına ulaÅŸmış olur. Ä°sminlerini verdiÄŸim kayanaklar bu konuda bilimsel temelde yazılmış, derinliÄŸine çalışılmış çok önemli eserlerdir. Adıge dili,büyük ölçüde kazı yapılmadan kalmış elveriÅŸli bir araÅŸtırma alanı  olduÄŸunu,üzerindeki toz temizlendikçe kendini açık ediyor.   

Kaynaklar:

Ber Hikmet; Fiiller kitabı

Ber Hikmet; Adıgebzer makıbze (çerkesce yazıldı)

Ber Hikmet ; Adıgece Anlamak ve DüÅŸünmek    

NOT

Sitemizin yeni formtı çok güzel oldu. Başımıza gelen olumsuzluklar,bölünmekten,küçülmekten geldi. DiÄŸer köylerimizle birleÅŸme doÄŸru karar doÄŸru düÅŸünce,çoÄŸulculuk kültürel zenginliktir,kaldıki ordaki köylerimiz hep birlikte bir ve beraber yaÅŸadık,büyük bir aile gibi.Sitenin adını  “TAVÅžADAÄžI”  olarak deÄŸiÅŸtirilmesi doÄŸru oldu. Hatta adıge sitesi olduÄŸunu vurgulamak için,beÅŸ köyün yerleÅŸim alanın çerkesce ismini de çerkesce olarak eklersek daha uygun olacağı kanısındayım. Site yönetimi uygun bulursa ÅŸöyle – TAVÅžANDAÄžI (ДИПСЫХЪУЭ) – olabilir.

                  Sitenin önemli bir eksiÄŸi olan; tarihi,coÄŸrafi konumu ve diÄŸer bilgileri ile “TavÅŸandağı” çalışmasıyla   tamamlandı, düÅŸünüp emek verenin emeÄŸine,yüreÄŸine saÄŸlık. Herkese gönülden saÄŸlık ve mutluluk dileÄŸiyle. 01.04

                                                                                                                                        Dursun Kuzucu



DİĞER YAZILAR